Sessió 1


CodeWeek - Toolbox


Document elaborat per: Àrea de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

  • Ús significatiu dels dispositius mòbils a l'educació (programa mSchools)
  • Programació i robòtica educativa
http://mobileworldcapital.com/ca/programes/mschools/


http://codeweek.eu/


És gairebé necessari que cada participant porti un dispositiu mòbil al seminari, tauleta o smartphone. Les activitats que es proposen estan orientades a l'ús d'aquests dispositius.


A - Introducció  
  • mSchools Toolbox és una col·lecció en línia de continguts educatius per a dispositius mòbils orientada per a escoles, mestres, pares i estudiants. El contingut està validat i valorat per professors i experts en educació i va acompanyat d'experiències d'aula per a facilitar la seva aplicació educativa.

També podem participar en les discussions via Twitter seguint @CodeWeekEU sota el hashtag #codeEU. Vivim en un món afectat pels ràpids avenços en la tecnologia. La forma de treballar, comunicar-se, comprar i pensar ha canviat dràsticament. Per tal de fer front a aquests canvis ràpids i per donar sentit al món que ens envolta, hem de desenvolupar no només la nostra comprensió de com funciona la tecnologia, sinó també desenvolupar habilitats i capacitats, que ens ajudaran a adaptar-nos a viure en aquesta nova era. Aprendre a codificar, a programar, ens ajuda a donar sentit a com funcionen les coses, explorar idees..., tant per al treball com per al joc i l'aprenentatge. Això ens facilita donar curs a la nostra creativitat i treballar en col·laboració amb altres persones, tant de prop nostre com de tot el món.


 

B - Eixos temàtics de la sessió


B1 - Toolbox


D’ençà del llançament del programa mSchools el 2012, s’han multiplicat en nombre i rellevància les iniciatives mSchools que permeten als estudiants, als pares, als docents i a les escoles fer realitat noves maneres d’ensenyar i aprendre mitjançant la tecnologia mòbil.


Les iniciatives mSchools ajuden els estudiants a desenvolupar noves i importants competències digitals i els preparen per al món actual, alhora que ofereixen a les empreses del sector de les tecnologies mòbils l’oportunitat de participar activament en un dels projectes de mEducation més ambiciosos a escala mundial.


Toolbox és un recull d’aplicacions educatives revisades i avaluades per docents que s’adrecen a escoles, professionals de l'educació, famílies i alumnes. Té la finalitat de facilitar l’accés i l’ús de continguts educatius a través de tecnologia mòbil i de fer públiques experiències d'aula lligades a les aplicacions seleccionades.


La presentació següent us mostra què és Toolbox i quines possibilitats té, des del punt de vista de l'usuari.


Presentació Toolbox Seminaris TAC



Tot seguit es presenta una de les opcions bàsiques de Toolbox, la cerca d'apps que s'adeqüin als objectius curriculars que es pretén assolir. 



Tutorial: Fer cerques a Toolbox




B2 - Eix temàtic 2: CodeWeek



Tots els centres educatius, universitats, associacions..., que organitzen alguna activitat relacionada amb la programació al llarg de la CodeWeek o en dates posteriors són convidats a referenciar-la a la pàgina web de l' "event".


Des del Departament us animem a fer visibles totes les vostres activitats. Només cal que les afegiu a la pàgina de CodeWeek i ompliu la fitxa corresponent amb el màxim de dades. Automàticament apareixereu al llistat d' "events" i quedareu georeferenciats al mapa.


Tanmateix el Departament ha preparat una pàgina específica per a la Codeweek 



http://www.xtec.cat/web/centres/celebracions/2015/codeweek


En aquesta pàgina hi trobareu informacions, enllaços i propostes orientades a l'organització i execució d'activitats relacionades amb la programació i la robòtica educativa. Animeu-vos a participar i a fer visible la vostra iniciativa!


Tot seguit disposeu de presentacions per nivells educatius sobre què significa i què comporta programar.



Codeweek infantil



Codeweek primària




 



C - Concreció de tasques a desenvolupar


C1 - Sobre Toolbox



1 - Treball presencial
 al Seminari



Activitat 1


Feu una passejada pel portal Toolbox tot observant els diferents apartats i les opcions que, a primera vista, vegeu que us poden ser útils a l'aula. Penseu en els objectius curriculars que treballeu amb els vostres alumnes. Comenteu al seminari, en gran grup, què en destaqueu i què hi trobeu a faltar. 
 
Activitat 2

Penseu en un tema o una activitat que desenvolupeu amb els vostres alumnes. 
Observeu la presentació de més amunt sobre com fer cerques a 
Toolbox.

Mireu de localitzar dues apps que puguin encaixar dins el tema o l'activitat que heu pensat. 
Si podeu, baixeu-vos les apps per a fer les primeres proves i veure si us seran útils.


2 - Treball al centre


El treball que us proposem a continuació pot ser de dos tipus:
  • Passeu aquesta presentació a la resta del Claustre per donar a conèixer la plataforma Toolbox, i animar-los a que ho mostrin a les famílies de la seva classe, i puguin triar APPS per als seus fills i filles.
  • Per a desenvolupar amb un equip de professors del vostre centre:
Escolliu les persones de les àrees que considereu oportú.

Us proposem fer el mateix que us hem plantejat a l'activitat 2 del punt anterior, però aquest cop amb els companys del vostre centre. 

Anoteu els resultats de l'activitat que feu al centre per a compartir-la al proper seminari.



C2 - Sobre CodeWeek (programació i robòtica)
  

1 - Treball al centre


Us facilitem diverses opcions que detallem tot seguit.

  • Utilitzeu les presentacions que us hem facilitat i que també trobareu a la pàgina de la XTEC per mostrar a la resta del Claustre, a les famílies, i si escau a l'alumnat.
  • Proposeu als vostres companys fer a classe amb l'alumnat del vostre centre alguna de les activitats que us presentem a continuació en funció de l'etapa educativa.
  • Afegiu les activitats que feu en el vostre centre relacionades amb la CodeWeek a la pagina dels "Events" de la CodeWeek




Proposta d'activitat per a l'educació infantil

  • Pàgines de jocs de programació per a educació infantil: http://www.edu365.cat/infantil/jocs/index2.htm Hi ha força activitats de programació en entorns web que permeten donar instruccions per fer petits itineraris o resoldre reptes senzills.

  • Treball amb lightbot: http://lightbot.com/ Resolució de puzzles en diferents pantalles on cal donar instruccions a un petit robot per a què els superi. Hi ha diferents nivells de dificultat i està orientat a entendre les seqüències de programació. Es pot realitzar en web i en APP per Android i iOs

  • Treball amb l’APP de Bee-bot per a iOS. Com en el lightbot, es resolen diferents pantalles en les que s’haurà de donar instruccions simples a l’abella per tal que superi els circuits proposats. Hi ha diferents nivells de dificultat i està orientat a entendre les seqüències de programació. Només es pot fer amb l’APP per iOs.

Proposta d'activitat per a l'educació primària
  • Pàgines de programació a l'Edu365 / Imagina http://www.edu365.cat/imagina/

  • Treball amb code.org: https://studio.code.org/
    Activitats dirigides a diferents edats. Funciona per reptes que s’han d’anar assolint com si fos un videojoc. La programació és per blocs i es van donant orientacions al llarg del procés. 
  • Els alumnes i els professors es registren de forma que aquests poden fer un seguiment de cada alumne i de la seva evolució.
    Disposeu d'aquest tutorial (en anglès) que us pot ser útil.

  • Treball amb Scratch Jr: http://www.scratchjr.org/teach.html  Conté reptes que es plantegen a l’alumnat amb pistes per resoldre’ls. En Anglès. Els reptes són fitxes en pdf descarregables i imprimibles, i els reptes es realitzen al web

  • Treball amb lightbot: http://lightbot.com/ Resolució de puzzles en diferents pantalles on cal donar instruccions a un petit robot per a què els superi. Hi ha diferents nivells de dificultat i està orientat a entendre les seqüències de programació. Es pot realitzar en web i en APP per Android i iOs.