Eines


Proposta 0 - Presentació apps MHM

Presentació del projecte Mobile History Map (MHM). Projecte pilot amb el que mSchools posa especial èmfasi en la creació de continguts. El Mobile History Map permetrà als alumnes crear i desenvolupar projectes col·lectius mitjançant l’ús de la tecnologia mòbil. Els estudiants es convertiran en desenvolupadors actius amb la creació d’itineraris i punts d’interès propers als seus centres educatius per mitjà de la geolocalització. Ells mateixos, de forma col·laborativa, crearan i editaran continguts descriptius del seu entorn més immediat. Aquesta part del programa advoca per l’ús de les tecnologies mòbils aplicades a temes no tècnics i a l’àmbit de les humanitats.
Es pot visitar la web del projecte a
http://mhm.itinerarium.cat/ (provisional).

 

Proposta 1 - Presa de contacte

Visiteu Geoguessr, un joc de situació que aprofita la funcionalitat Street View dels mapes de Google. Es tracta d'una activitat ideal per treballar la lectura i l'anàlisi de paisatges a la classe de Geografia.

.

Proposta 2 - Coneguem l'eina: Google Maps

L'alumnat obre Google Maps i fa proves del seu funcionament. Cerca diferents llocs (punts geogràfics) i posa marcadors. Podem proposar que segueixin aquests passos:

1. Cerqueu llocs (punts) lliurement segons el vostre interès, utilitzant paraules de cerca o coordenades. Podeu cercar:

  • Llocs que heu visitat per vacances
  • Monuments que us interessin
  • Llocs culturals d'interès

2. Canvieu entre vistes de mapa i satèl·lit. Activeu i desactiveu fotosetiquetestransport públic...Disposeu d'indicacions sobre com crear un mapa a la presentació d'ajuda.

3. Cerqueu els punts que us proposem a continuació:

  • 33.0772, -16.3497 A quin lloc us porten aquestes coordenades?
  • -20.257849,-67.516994 Apropeu-vos i allunyeu-vos sobre el mapa, activeu les fotos i obriu-les... veureu l'impressionant salar de Uyuni a Bolívia.
  • 29.975128, 31.133117 Què tenim aquí?
  • 50.010401,-110.113971 En quina ciutat viu l'indi?

.

Proposta 3 - Confeccionem els nostres mapes amb My Maps de Google

L'alumnat crea en equip un mapa col·laboratiu per tal d'ubicar-hi punts d'interès amb My Maps de Google. Podeu seguir els passos següents:

1. Trieu quin tema voleu treballar. Us proposem aquests temes d'exemple:

  • Preparar una sortida o colònies escolars i definir els indrets que visitareu.
  • Un viatge imaginari
  • A partir de la lectura d'una novel·la, marcar els punts que visiten els protagonistes.
  • A partir d'una notícia d'actualitat, situar esdeveniments.
  • Identificar volcans europeus, americans.
  • ...

2. Els alumnes creen els seus mapes col·laboratius emprant My Maps de Google. Aquí expliquem com fer-ho.

  • Cal inserir al mapa els marcadors dels punts d'interès relacionats amb el tema escollit.
  • Cal posar un títol a cada marcador. Completar-ne la descripció, afergir-hi imatges, vídeos...
  • Si escau, cal dibuixar la ruta entre els punts d'interès o bé delimitar algunes àrees.

3. Cadascun dels mapes generats s'haurà d'incrustar a l'espai web personal o del grup-classe (bloc, site, Moodle...).

.

Proposta 4 - Fem un viatge virtual?

El Departament ja ha desenvolupat dues edicions de Tallers Oberts amb el títol Fem un viatge virtual?. En aquest taller, es donen a conèixer propostes perquè els alumnes aprenguin a confeccionar mapes col·laboratius utilitzant Google Maps per compartir fotografies, texts, arxius de so,... També enregistraran vídeos seguint itineraris amb Google Earth per fer visites virtuals atenent a diferents criteris com conèixer edificis i llocs singulars, identificar zones volcàniques, seguir rutes literàries,... Per a l'organització i desenvolupament de les activitats es proposa emprar diferents recursos web 2.0 com els serveis de La meva XTEC i Google Maps, i el programa gratuït Google Earth.

.

Proposta 5 - WebQuest: Estudiem el barri de l'escola

Estudiem el barri de l'escola és una WebQuest sobre Coneixemennt del Medi elaborada per en Sebastià Capella, referent TAC del CRP de Nou Barris. Encara que se centra en l'estudi del districte de Nou Barris, és tracta d'un recurs fàcilment adaptable a qualsevol context. Amb algunes petites modificacions és perfectament aplicable a quasevol barriada.

Aquesta WebQuest està pensada per dur-la a terme en unes 8 o 9 sessions d'uns 45 minuts de durada. A cada sessió es desenvolupa un apartat del procés. Són necessaris els recursos següents:
  • Un ordinador per a cada grup de tres alumnes.
  • Connexió a Internet.
  • Els ordinadors hauran de tenir el navegador actualitzat, algun software senzill d'edició d'imatges i un processador de textos.
  • Càmares de fotos i un scanner.

Com en qualsevol altra WebQuest, l'èmfasi cal posar-lo en la metodologia i les estratègies dicàctiques emprades. Una WebQuest és una estratègia de recerca guiada amb recursos d'internet, que propicia un rol actiu de l´alumnat. Proposa un treball col·laboratiu del qual cada alumne es fa responsable d'una part. Obliga a la utilització d'habilitats cognitives d'alt nivell i dóna prioritat a la transformació de la informació en coneixement.

.

.ALGUNES IDEES INSPIRADORES

  • Geolocalitzar art. Podem demanar als alumnes que ubiquin en un mapa els indrets representats en quadres o marcar les localitzacions de pel·lícules.
  • Repassar les formes geomètriques, cercant polígons en l'urbanisme. Aquesta és la idea d'una activitat ben interessant que podeu trobar a Educacionplastica.net.
  • Localització d'obres tridimensionals d'escultura, land art, arquitectura... Un bon punt de partida pel nostre itinerari poden ser les obres mostrades en un vídeo d'animació com aquest o inspirar-nos en un projecte com arti-fact.
  • Crear una ruta artística a partir de graffiti i obres urbanes presents al nostre entorn. Aquesta és la idea de projectes com Street Art Locator o Big Art Mob.
  • Geolocalitzar el resultat d'un marató fotogràfic, de dibuix a l'aire lliure... a la manera d'Urban Sketchers.
  • Mostrar el resultat d'obres creades per l'alumnat a l'estil de They draw and travel, un impressionant projecte de mapes il·lustrats i geolocalitzats.