Què és curar continguts
Curar continguts és seleccionar
–o rescatar– continguts de la Xarxa d’acord amb uns criteris o una temàtica i posar-los a l’abast d’altres usuaris. Però no només això. Un contingut curat ha de ser un contingut rellevant,
escollit i que aporti valor.
Del
bloc Mirades de Xavier Mas.
a temps real que està passant a la xarxa ara mateix
Podem emprar Symbaloo per tal de classificar les diverses pàgines interessants trobades i seleccionades per a cada tema.
publicat en www.educontic.es
Symbaloo és una eina molt pràctica per organitzar i classificar les nostres pàgines web preferides. Amb aquesta aplicació podem crear un escriptori virtual molt complet i funcional, amb diferents seccions segons la temàtica dels enllaços que volem tenir disponibles. Crear un escriptori virtual és una tasca que a tots els docents ens interessa perquè ens facilita molt l'accés a la informació i, en el cas de Symbaloo, també l'hi facilita als nostres alumnes ja que la seva interfície en clara i intuïtiva. Podem compartir el nostre escriptori o fer-ho privat segons els nostres interessos i també podem utilitzar la versió "EDU" de l'eina utilitzada cada dia per més docents com PLE.
Com utilitzar-la
Ens registrem a Symbaloo amb les dades que habitualment es sol·liciten. Accedim al nostre compte i veurem tres pàgines o "webmix" que surten per defecte: Escriptori, Notícies i Feeds. Per afegir nous webmix fem clic al botó "Afegeix una webmix" situat a la part superior de la pàgina. Per completar l'escriptori i els webmix amb els enllaços que ens interessen fem clic en qualsevol dels quadres per afegir un bloc. Podem crear un bloc nou i dissenyar escrivint la URL, seleccionant el color, etc. o podem afegir un ja existent. També podem eliminar els blocs que apareixen per defecte posant el cursor sobre el bloc, donant a botó dret i esborrar. Tots els blocs es poden traslladar fàcilment arrossegant amb el ratolí, d'aquesta manera podem dissenyar el webmix com més ens agradi. També podem canviar el fons del webmix o el seu nom des del botó "modificar el webmix" situat a l'esquerra.
Un cop acabat el treball en Symbaloo
podem compartir individualment l'escriptori i cada webmix des de la secció "Enviar als meus amistats". Veurem la URL, la icona del codi de embegut, l'opció d'enviar per correu electrònic i les caselles per publicar-lo a Twitter i Facebook. També podem
configurar el nostre Symbaloo com privat des de
"Deixar de publicar".
Utilitats didàctiques
Exemples
Scoop.it és un servei de la web 2.0
per reunir i publicar en un web, a manera d'una revista o diari, els post més rellevants sobre un tema que ens interessa, el que es coneix com a "Curació de continguts". És interessant introduir aquesta eina en l'entorn educatiu perquè els alumnes aprenguin
a seleccionar informació entre la gran quantitat que ofereix la xarxa.
Com utiliztar-la
Ens registrem a Scoop.it amb les dades que habitualment es sol·liciten. Quan accedim a l'escriptori podem començar a crear el nostre primer "topic" des de la secció Getting Started. Posem el títol i fem clic a "create your first topic", completem algunes dades del topic i continuem fent clic sobre el botó "Go". Per publicar els posts al nostre topic tenim dues opcions: instal·lar el "bookmarklet" a la barra de marcadors, d'aquesta manera cada vegada que veiem un article interessant accionem el botó Soop.it! dels marcadors i quedarà inclòs automàticament en el topic. L'altra opció és publicar un nou post copiant i enganxant l'adreça URL. Un cop tenim totes les entrades o post al topic podem canviar-les de lloc, eliminar-les, compartir-les en xarxes socials, etc.
Utilitats didàctiques
Exemples
Publicat per www.educontic.es
Pinterest és la xarxa social de moda amb la seva proposta de compartir imatges i vídeos (pins) que ens interessin a través de taulers virtuals o boardsindividuales o col·laboratius. La potencialitat educativa de Pinterest es basa en la unió efectiva d'algunes de les funcionalitats típiques de les xarxes socials amb un disseny visual molt atractiu. En aquest article s'inclou una petita guia per iniciar-se en l'ús d'aquesta xarxa social i diverses propostes per utilitzar a les aules.
Com començar?
Cal registrar-se usant una invitació. Es pot sol·licitar directament a Pinterest o bé haver rebut d'algú ja registrat. El registre es pot fer amb el nostre correu electrònic o bé usant els comptes de Twitter o Facebook. En qualsevol cas, podem connectar aquests comptes amb Pinterest perquè la nostra activitat quedi registrada en les tres xarxes socials.
Com afegir contingut?
La primera vegada que entrem a Pinterest s'obre un aparador amb els pins i boards d'usuaris seleccionats aleatòriament. És hora de crear el nostre propi contingut, seguir usuaris amb interessos comuns i configurar el nostre propi mur virtual. Pinterest permet diverses opcions a partir del botó Add+:
També podem:
Pin d'una obra de Sarah Dougherty. Via Berta.
Com trobar contingut
interessant a Pinterest?
A través dels botons de la seva capçalera. Així podem navegar entre el pinejat pels usuaris que seguim (Pinners you
follow), entre les seves nombroses categories (everything), els vídeos pinejats o els continguts més populars.
Per treure-li el major partit
a Pinterest, el més útil és anar creant una
extensa xarxa d'usuaris que pinejin contingut del nostre interès. Cal tenir en compte que podem seguir els
taulons que ens interessin d'un usuari i així
seguir a diversos taulers de diferents usuaris sobre una
categoria que ens interessi.
Si tenim un web o bloc podem inserir el
giny de Pinterest perquè els nostres lectors puguin seguir-nos a Pinterest i si tenim un bloc de Wordpress
inlcuir el widget dels nostres últims pins.
Per suposat també hi ha App de Pinterest per no deixar de pinejar desde el mòbil o la tauleta.
Com a resum, el videotutorial de Meritxell Viñas al seu blog Totemguard:
Com utilitzar-lo a l'aula?
Per unir les característiques de xarxa social, el seu atractiu visual, Pinterest és una bona opció per realitzar projectes col·laboratius i motivadors a
l'aula. Alguns exemples:
Altres opcions per fer
curació de continguts
Font Crp Sant Marti
Paper.li Crea automàticament un compendi en forma de diari a partir de certes fonts de tweets que nosaltres indiquem, per exemple el timeline d'un usuari, el del CRP del Baix Llobregat |
Storify ens ajuda a compondre històries a partir de la informació que anem recollint al web. Les fonts són principalment la informació que flueix a través de les diferents xarxes socials. |
Tumblr és una barreja entre xarxa social i plataforma de microblogs. |
|
|
|
Hootsuite és una plataforma per a la gestió de diferents xarxes socials des d’un únic espai. |
Twitter és l'eina de la que es nodreixen la majoria de les que fan curació de continguts.
Per sí mateixa és una de les millors i més potents. |
Flipboard és una aplicació per a tauletes i smartphones que crea una «revista digital» que s'alimenta del contingut escollit per l'usuari.
|