Eines


  • Code.org: Lloc web on es proposen diferents reptes de programació sovint basats en personatges d’actualitat. Molts nivells diferents i cursos complets. 

Apps per treballar les Matemàtiques en clau manipulativa i gamificada

Material elaborat per l'Antoni Alberich, del CRP de Gràcia. [Actualitzat el 17 nov. 2016, 23:58 ]


En l'actualitat podem trobar una gran varietat d'aplicacions dissenyades per aprendre matemàtiques d'acord amb els diferents nivells educatius i els blocs que conformen aquesta àrea: càlcul, geometria, raonament, àlgebra o sistemes de mesura entre d'altres.
Dins d'aquesta gran varietat d'apps, us presentem una selecció de 8 aplicacions orientada al treball de les matemàtiques en clau manipulativa i/o gamificada. Totes les apps tenen versió per a iOS i per a Android, excepte en un sol cas, on només trobarem la versió per a iOS. Així mateix, es tracta d'aplicacions de pagament, encara que en alguns casos podrem descarregar-nos-en una versió gratuïta limitada amb compres dins de l'aplicació.



10 dits (versió iOSversió Android). 

Aquesta app, pensada per a nens i nenes entre 3 i 6 anys, s'orienta al treball en les següents àrees: 
  • Concepte de número i de quantitat
  • Reconeixement visual i auditiu de les xifres.
  • Concepte de suma.
  • Motricitat.
L'aplicació treu partit de les possibilitats que ofereix el sistema multitàctil de la pantalla de l'iPad. Així, si toquem la patalla amb tres dits, apareix el número 3 i es reprodueix en veu alta la paraula "tres". En el mode "lliure" l'infant pot explorar al seu ritme. En el mode "repte" l'aplicació fa preguntes al nen, que ha de respondre tocant la pantalla amb el nombre correcte de dits.
 
L'app s'inspira en el mètode pedagògic Montessori, que afavoreix l'adquisició de conceptes abstractes a través de manipulacions concretes. Per estimular encara més els sentits de l'infant, és possible adquirir un joc de números de fusta especials per jugar amb la tauleta. 10 dits va ser la primera aplicació creada per Marbotic, una empresa dedicada a dissenyar i desenvolupar solucions pedagògiques innovadores que combinen material sensorial i interfícies digitals. 
Amb el vídeo que trobareu a continuació us podreu fer una bona idea del funcionament de l'app.

Vídeo de YouTube




Fins a 100 (versió iOSversió Android). 

Aquesta és la segona app de l'empresa 
Marbotic que us presentem en aquest article. Està pensada per a nens i nenes d’entre 4 i 7 anys. Amb aquesa aplicació els alumnes poden jugar amb els nombres del 0 al 100 per tal de: 
  • aprofundir en la seva comprensió dels conceptes de desena i unitat.
  • trobar un nombre en una série numèrica.
  • reconèixer els números escrits amb lletres.
  • reconèixer la pronunciació dels números.
  • manipular quantitats amb un joc de perles.
Aquesta aplicació eleva el nivell de dificultat a nombres de dues xifres, fent possible treballar la descomposició numèrica, uitats i desenes, séries numèriques… Podem treballar amb grafies o amb quantitats, i en cadascun d’aquests dos modes de joc tenim tres nivells de dificultat (pollet, gallina, gall).

Igual que amb l'aplicació anterior, la idea és partir de manipulacions concretes per assolir conceptes abstractes. Així mateix, també és possible adquirir un joc de números de fusta especials per interactuar amb l'aplicació.


 
Més o menys (versió iOSversió Android).

Aquesta és la darrera app de l'empresa Marbotic que us presentem en aquest post. Està orientada a nens i nenes d'entre 6 i 8 anys. Amb aquesta aplicació, els alumnes descobreixen les sumes i les restes manipulant perles. Es proposen tres nivells de dificultat (pollet, gallina, gall) que permeten als nens descobrir les operacions de forma autònoma i progressiva. Així mateix, l’app disposa d’un panell d’ajustaments per adaptar encara més el grau de dificultat al nivell dels infants. 

L’aplicació se centra en el treball de les següents àrees: 
  • sumar i restar quantitats.
  • manipular les quantitats.
  • treballar els complements.
  • fer operacions amb forats.
De la mateixa manera que amb les aplicacions de Marbotic que hem comentat més amunt, l’objectiu dels desenvolupadors és crear una solució pedagògica que combini material sensorial i interfícies digitals. Per això, amb la finalitat d’estimular encara més els sentits dels nens i nenes, també és possible emprar un joc de números de fusta especial en combinació amb l’aplicació. 

Per cert, no ho hem dit abans, però totes les apps de Marbotic disposen de versió en català.



Montessori 1st Operations (versió iOSversió Android).

Aquesta aplicació, adreçada als infants d’entre 5 i 8 anys, permet el treball al voltant de quatre conceptes bàscis: suma, resta, doble / meitat, parell / senar. Algunes de les característiques destacades de l’app són:
  • Enfocament molt clar i senzill.
  • Inspiració en els materials Montessori: barres numèriques, discs comptadors, …
  • Avenç progressiu per sumar i restar nombres de l’1 al 99.
  • Introducció a l’aprenentatge de la multiplicació i la divisió amb els conceptes de doble i meitat.
  • Conté un joc força engrescador on es practiquen sumes i restes per tal de completar les parts d'un monstre.

Els desenvolupadors han implementat un algoritme de progressió dinàmica que segueix el progrés de cada usuari i adapta la dificultat dels jocs d’acord amb el nivell detectat. A més a més, ofereix la possibliltat de crear perfils i també d'ajustar els nivells de dificultat controlant per exemple, el nombre de xifres, si la suma és portant o no, etc.



Foldify (només versió iOS). 

Foldify ofereix diversos models i plantilles com a inspiració o punt de partida, però els usuaris poden personalitzar completament les seves creacions a partir de diferents formes i generar figures tridimensionals originals: personatges, edificis, vehicles, … 

L’app dóna molt de joc, és entretinguda, educativa i pot ser emprada amb alumnes de qualsevol edat. Els nens i nenes poden desenvolupar la seva imaginació i creativitat, però també el seu control espaial, la psicomotricitat fina en retallar, l’autonomia personal, la presa de decisions... 

Us deixem aquest vídeo, que mostra de forma molt entenedora el funcionament de l'aplicació.

Foldify from Pixle on Vimeo.




Monster Numbers (versió iOSversió Android). 

Aquesta app barreja un joc tipus runner amb proves de preguntes i respostes sobre matemàtiques en un vídeojoc en tota regla. L’aplicació combina contínuament mecànica i disseny de vídeojoc amb proves matemàtiques que s’han d’anar superant per passar de nivell, i això serveix d’alicient per seguir jugant.
 
L’app està pensada per nens i nenes d’entre 4 i 14 anys. Per adequar el grau de dificultat, el joc pregunta l’edat, de manera que els exercicis que es proposen s’adapten a l’edat que introduïm, des de comptar monedes, passant per séries amb símbols, sumes, restes… fins arribar fins i tot a divisions per als més grans.
 
Hi ha dues versions del joc, una de pagament sense publicitat ni compres addicionals, de la qual us n’hem posat l’enllaç al principi, i una altra versió gratuïta on podrem pagar per desbloquejar més nivells i treure els anuncis. Aquests són els enllaços de la versió gratuïtaper iOS i per Android.


King of Math Junior (versió iOSversió Android). 

Es tracta d’un joc de matemàtiques en un ambient medieval on pots pujar nivells en l’escala social contestant preguntes i resolent puzzles sobre matemàtiques. S’adreça a nens i nenes d’entre 6 i 8 anys.

L’app introdueix els conceptes d’una manera accessible i estimulant. La seva força educativa consisteix a despertar la curiositat dels alumnes i fer de les matemàtiques quelcom divertit. L’aplicació anima els jugadors a pensar per ells mateixos i veure els conceptes matemàtics des de diferents angles.

El joc serveix principalment per exercitar habilitats matemàtiques de càlcul mental. Els enllaços que trobareu al principi corresponen a la versió de pagament, sense compres addicionals. En la versió lliure (iOSAndroid) hi ha activitats de sumes i restes gratuïtes, i després s'ofereix un ampli ventall de continguts en forma de compres dins de l’aplicació (multiplicacions, divisions, fraccions, geometria, mesura, …). Hi ha diferents nivells i a mesura que encertes, obtens punts que et donen accés al següent nivell.

Punts forts:
  • Interfície clara.
  • El joc inclou diferents nivells per a cadascun dels conceptes que inclou.
  • Els resultats obtinguts es poden compartir.
  • El sistema de recompte i puntuació pot ser un element molt motivador.
Punts febles: 
  • El joc és progressiu. La versió lliure no permet triar el contingut que t´interessa. Has de passar obligatòriament per A i B abans de poder arribar a C.
  • La versió gratuïta té moltes opcions tancades.



King of Math (versió iOSversió Android). 

Es tracta de la versió per a alumnat de Cicle Superior i d'ESO de l'aplicació anterior. Consisteix en un joc de matemàtiques de preguntes i respostes per resoldre a contrarellotge ambientat a l'Edat Mitjana.

L'aplicació presenta diferents conceptes matemàtics (càlcul aritmètic, potències, fraccions,...). Als nivells més avançats, permet també resoldre equacions i càlculs estadístics (mitjana aritmètica, moda..). És difícil recomanar la versió lliure per un aspecte concret perquè està dissenyada de tal manera que no es pot triar un tema a treballar, sinó que s'ha de començar pel nivell suma, seguir amb resta, etc. 

No obstant això, pot ser molt útil per pautar el treball autòmom de l'alumne. El fet de tenir un temps limitat per triar la resposta correcta afavoreix el reforç d'habilitats en càlcul mental.
 
Per a iOS, hi ha dues versions del joc, una de pagament sense compres addicionals, de la qual us n’hem posat l’enllaç al principi, i una altra versió gratuïta on podrem pagar per desbloquejar més nivells. Aquest és l'enllaç de la versió gratuïta per a iOS. Per a Android només existeix la versió de pagament.